امروز    چهارشنبه , 07/تير/1396   Wednesday , 28/June/2017  - 

“خواص ماهی” را بدانید تا سالم بمانید

Share/Save/Bookmark

ماهی دارای ارزش تغذیه ای بسیار بالایی است و اکثر مواد مغذی مفید و ضروری برای انسان را به تنهایی داراست.

ملکشاهی خبر: ماهی دارای ارزش تغذیه ای بسیار بالایی است و اکثر مواد مغذی مفید و ضروری برای انسان را به تنهایی داراست. ولی ویژگی مخصوص ماهی که آن را بین سایر مواد غذایی حائز اهمیت خاص ساخته است، نوع چربی موجود در آن است. در رابطه با ماهی باید گفت ماهی حاوی مواد مغذی مهمی است که اکثر مردم به اندازه کافی دریافت نمی کنند. ماهی حاوی پروتئین با کیفیت بالا، ید، ویتامین های مختلف و مواد معدنی است. در کل غذاهای دریایی دارای پروتئین بالا، چربی کم، کلسترول کم و همین طور دارای ویتامین ها و املاح می باشند. خواص ماهی

خواص ماهی

افراط در مصرف چربی های حیوانی، سلامت قلب و عروق را به خطر انداخته و در نهایت منجر به سکته های قلبی و مغزی می شود. ولی ماهی و آبزیان با وجود آن که از دسته مواد غذایی حیوانی هستند با این حال نوع چربی موجود در آنها مشابه مواد گیاهی است و از اسیدهای چرب اشباع نشده به نام امگا 3 در آبزیان وجود دارد که اثرات بسیار مهمی در سلامت انسان به عهده دارد و در پیش گیری از بسیاری از بیماریها و کنترل و کمک به بهبود اختلالات و عوارض مختلف نقش مهم و سازنده ای به عهده دارد.

خواص ماهی

مهمترین خواص ماهی برای انسان

فواید و خواص خوردن ماهی برای تمام اعضای بدن:

تاکید مکرر متخصصان تغذیه بر مصرف ماهی تا حدودی اهمیت نیاز بدن به امگا3 موجود در ماهی را نشان می دهد اما اینکه ترکیبات مفید موجود در ماهی چگونه می تواند در افزایش سلامتی و تقویت اعضای بدن موثر باشد بحثی عظیم و گسترده است که در ادامه با اصلی ترین آنها آشنا می شوید.

خواص ماهی برای تقویت و سلامت چشم:

اسیدهای چرب امگا3 می تواند رادیکال های آزاد را در چشم خنثی کند، از آرایش جدید رگهای خونی جلوگیری می کند، التهاب چشم را کاهش می دهد و یا هر سه کار را انجام می دهد.ماهی غنی از امگا3 است که خطر «فساد لکه دار» که منجر به کوری می شود را کاهش می دهد. تحقیقات مشابه چنین یافته هایی را تأیید می کند. مطالعه ای از 681 مرد مسن آمریکایی نشان می دهد کسانی که 2 بار در هفته ماهی خوردند خطر فساد لکه دار 36 درصد کمتر از دیگران است. درمطالعه دیگری از 2335 مرد و زن بالای 50 سال که یکبار در هفته ماهی خوردند خطر بیماری 40 درصد کاهش یافت. در یک مطالعه مشخص شد مصرف منظم ماهی خطر ابتلا به زوال قرنیه را تا 42% در زنان کاهش می دهد.

خواص ماهی برای مبتلایان به صرع و تشنج

مطالعات جدید دانشمندان نشان می دهد امگا 3 روغن ماهی می تواند فرکانس تشنج بیماران مبتلا به صرع را کاهش دهد.حدود 2.3 میلیون بزرگسال و حدود 470.000 کودک در ایالات متحده به صرع، یک بیماری عصبی مادام العمر با تشنج همراه است مبتلا هستند. در حال حاضر، یک مطالعه جدید ادعا می کند بیماران مبتلا به صرع می توانند در حملات تشنج با مصرف روزانه دوز کم امگا 3 روغن ماهی عوارض این بیماری را کاهش دهند.

خواص ماهی برای درمان و پیشگیری از افسردگی:

ماهی به پیشگیری و درمان افسردگی کمک می کند و شما را به انسانی شادتر مبدل می کند. افسردگی یک اختلال روانی جدی و فوق العاده شایع است. مشخص است که افسردگی، باعث غم و اندوه، کاهش انرژی و از دست دادن علاقه به زندگی و فعالیت ها می شود. آزمایش های کنترل شده متعدد نیز نشان دادند که اسیدهای چرب امگا 3 در برابر افسردگی مفید هستند و به طور قابل توجهی باعث افزایش اثربخشی داروهای ضد افسردگی می شوند. ماهی و اسیدهای چرب امگا3، هم چنین ممکن است به سایر اختلالات روانی مانند اختلال دو قطبی کمک کند.

خواص ماهی برای قلب و پیشگیری از سکته:

ماهی ممکن است خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته را کاهش دهد.ماهی و سلامت قلبحملات قلبی و سکته دو نمونه از شایع ترین علل مرگ زودرس در جهان هستند. به طور کلی ماهی در زمره بهترین غذاهاییست که می توان برای داشتن یک قلب سالم مصرف نمود.

خواص ماهی

خواص ماهی برای بیماران مبتلا به آسم:

مطالعات نشان می دهد که مصرف ماهی به طور منظم 24٪ خطر ابتلا به آسم را در کودکان کاهش می دهد، اما اثر قابل توجهی در بزرگسالان ندارد.

درمان بیخوابی از خواص ماهی است:

برخی از محققان بر این باورند که کمبود ویتامینD نیز می تواند بر اختلالات خواب تاثیر داشته باشد. ماهی موجب بهبود خواب و عملکرد روزانه آنها شده است. محققان این باورند که این امر به دلیل ویتامین D موجود در ماهی قزل آلا است.

خواص مصرف ماهی برای کاهش فشار خون:

انجمن قلب آمریکا می گوید تحقیقات نشان داده که اسیدهای چرب امگا3 در کاهش خطر مرگ های ناگهانی و بی نظم، کاهش تصلب شرایین، کاهش سطح تری گلیسرید، کاهش تشکیل لخته خون در عروق و کاهش فشار خون نقش دارند. همچنین اثبات شده امگا3 خطر جنون، ورم مفاصل، آسم و بیماری کلیه را کاهش می دهد.

فایده و خواص ماهی برای مغز و پیشگیری از آلزایمر:

یکی از عواقب ناشی از پیری، این است که عملکرد مغز اغلب تضعیف می شود. ( که با عنوان زوال شناختی مرتبط با سن خوانده می شود). این امر در بسیاری از موارد طبیعی است، اما بیماری های عصبی جدی مانند بیماری آلزایمر نیز وجود دارد. جالب توجه آن است که در بسیاری از مطالعات مشاهده ای اثبات شد، افرادی که بیشتر ماهی می خورند، روند کندتری به سوی زوال عقل دارند. یک مکانیسم که می تواند با ماده خاکستری در مغز ارتباط داشته باشد. ماده ی خاکستری، عمده بافت عملکردی مغز است، که حاوی سلول های عصبی است که اطلاعات را پردازش می کند، خاطرات را حفظ و شما را انسان می سازد. مطالعات نشان داده اند افرادی که هر هفته ماهی مصرف می کنند، ماده خاکستری بیشتری در مرکز مغز دارند، که تنظیم احساسات و حافظه را به عهده دارد.

خواص ماهی

پیشگیری از بیماری ام اس از خواص ماهی و روغن ماهی :

مصرف به اندازه ماهی سلامت مغز را تامین می کند و برای بیماران مبتلا به MS مفید می باشد. مشاهده شده که افراد MS با مصرف ماهی، علائم و نشانه های این بیماری را کمتر بروز می دهند.

خواص ماهی برای بیماران دیابتی:

دیابت نوع 1 است، که به سیستم ایمنی بدن، سلول های تولید انسولین در پانکراس حمله می کند. مطالعات متعدد نشان داده اند که مصرف امگا 3 و یا روغن ماهی با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 1 در کودکان و همچنین گونه ای از دیابت خود ایمنی در بزرگسالان مرتبط است. نتایج گرچه مقدماتی هستند، اما محققان بر این باورند که این نتایج ممکن است علت مصرف اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D در ماهی و روغن ماهی باشد. برخی بر این باورند که مصرف ماهی ممکن است خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید و اسکلروز چندگانه را کاهش دهد، اما شواهد موجود ضعیف هستند.

طولانی شدن عمر و پیشگیری از سرطان با استفاده از خواص ماهی:

پژوهشگران دانشگاه هاروارد می گویند مواد مغذی موجود در ماهی به قدری زیاد و باکیفیت است که اگر هفته ای 2 مرتبه آن را در برنامه غذایی تان قرار دهید، شانس مرگ ومیر ناشی از ابتلا به سرطان یا بیماری های التهابی مانند آرتریت روماتویید را تاحدود 17 درصد در خودتان کم می کنید.

نرمی پوست با بهره گیری از خواص ماهی:

اگر دقت کرده باشید در بسیاری از مراجعات به پزشک پوست و مو یکی از داروهایی که تجویز می شود قرص امگا 3 یا به اصطلاح روغن ماهی است چرا که نقش ماهی و ترکیبات موجود در آن یکی از رازهای مهم در زیبایی و جوانی پوست و مو است .برخی از متخصصان پوست هم معتقدند امگا3 موجود در ماهی می تواند به حفظ نرمی و لطافت پوست نیز کمک کند.

بالاترین امگا3 در بین خواص کدام ماهی است؟

بالاترین مقدار اسیدهای چرب امگا3 در ماهیان چرب مثل سالمون، قزل آلا و شاه ماهی (هرینگ) یافت می شود. بیشترین سود مصرف امگا3 در سلامت قلبی عروقی است.

خواص و فواید ماهی های پرمصرف در ایران:

نتایج مطالعات نشان می دهند امگا 3 ماهی قزل آلا می تواند فشار خون و ضربان قلب را در بیماران صرع تنظیم کند و از تعداد تشنج های آن ها به طور قابل توجهی بکاهد.

ماهی ازون برون

از تخم های موجود در شکم ازون برون ماده، خاویار به دست می آید که یکی از با ارزش ترین و گران قیمت ترین موادغذایی روی زمین است. ازون برون تنها ماهی فیله ای شمال و گوشت آن برای کباب کردن بی نظیر است.

کپور

گوشت این ماهی بوی قوی تری نسبت به انواع دیگر دارد. فلس ماهی کپور مایل به قرمز و درشت و بدنش پرگوشت است. ماهی کپور پرورشی به دلیل تغذیه متفاوتش گوشتی کم بو، اما چرب تر دارد. برای گرفتن بوی ماهی کپور بهتر است آن را پس از پاک کردن و یک ساعت قبل از سرخ کردن نیم ساعت در محلولی شامل یک لیترآب سرد و چند قاشق سرکه سفید بخوابانید.

ماهی سفید

یکی از مرغوب ترین و پرطرفدارترین ماهی های شمال است. گوشت سفید و پنبه مانند آن در دهان آب می شود و بدون بو و طعم است. سرخ کرده آن با پلو و چلو خورده می شود و برای شکم پرکردن هم مناسب است. ایراد بزرگ ماهی سفید تیغ های فراوانی است که خوردن آن را دشوار می کند. علامت مشخصه ماهی سفید دم دوشاخه، بدن دوکی شکل و خال های سفید روی سر است.

ماهی آزاد

نام فرنگی آن سالمون یا سمون هم است. از باکیفیت ترین و بهترین گوشت های جهان محسوب می?شود. رنگ نارنجی گوشت و بافت محکم، اما خوش خوراک آن مناسب همه نوع طبخ مانند کباب کردن روی آتش، پخت در فر و تهیه استیک است. ماهی آزاد معمولا کم صید می شود و اکثر ماهی آزادهای موجود در بازار پرورشی است.

خواص روغن ماهی:

خواص ماهی

روغن ماهی بیماری های قلبی را به صفر می رساند. لازم به توصیح است که اثر روغن ماهی بر سلامت قلب بیشتر از اثر مصرف سویا است.

مصرف امگا 3 توسط مادران باردار، موجب افزایش قدرت ذهنی و IQ (ضریب هوشی) نوزادشان می گردد.

روغن ماهی درمان کننده بیماری های تنفسی می باشد.

باعث تقویت سیستم ایمنی می شود. لوپوس که یک بیماری سیستم ایمنی می باشد و می تواند منجر به مرگ شود، توسط کمبود امگا 3 رخ می دهد.

مقدار تری گلیسیرید خون را کم می کند.

عملکرد سلول های خون رسان را زیاد می کند.

ضربان قلب را تنظیم می کند.

کلسترول خوب ( HDL ) را بالا می برد. این نکته برای بیماران دیابتی بسیار مفید می باشد.

فشار خون را پایین می آورد.

درمان کننده دردهای کمر و گردن می باشد.

مشخصات ماهی سالم و تازه دریایی و آکواریومی:

خواص ماهی

مشخصات و خواص ماهی تازه

می توان گفت که یکی از ساده ترین راه های شناختن ماهی تازه، بوکردن آن است. ماهی تازه دریایی بوی آب و گیاهان دریایی می دهد و ماهی تازه پرورشی بویی شبیه بوی آب آکواریوم دارد. در حالی که بوی ماهی های مانده و فاسد، تند و ترش، شبیه گندیدگی است.

بدن ماهی تازه تقریبا سفت است. یعنی وقتی شما آن را برمی دارید، در دستتان صاف قرار می گیرد و شل و افتاده نمی شود.

پولک های ماهی تازه، کاملا به سطح بدنش چسبیده اند. ماهی هایی که پولکشان کم وبیش از روی پوست جدا شده اند، تازه نیستند.

از خریدن ماهی هایی که در خارج از مغازه و درون یخدان های پر از یخ نگهداری می شوند، خودداری کنید. ماهی باید حتما داخل مغازه، درون یخچال و دور از تابش نور خورشید نگهداری شود.

پوست ماهی تازه، لیز است. ماهی هایی که پوستشان حالت چسبندگی دارد و ترشحات لزج و چسبناکی روی بدنشان را پوشانده، چندان تازه نیستند.

آبشش ماهی تازه کاملا قرمز و کمی مرطوب و آبشش ماهی مانده، خاکستری رنگ و تقریبا خشک است.

ماهی هایی مانند قزل آلا، سالمون، شاه ماهی، ساردین و خال مخالی دارای اسیدهای چرب امگا3 زیادی هستند. اما میزان امگا3 موجود در انواع دریایی و پرورشی آنها چندان تفاوتی با هم ندارد. این در حالی است که برخی ماهی ها دارای امگا3 کمتری هستند و تولید آنها به شکل پرورشی باعث پایین تر آمدن این مقدار از امگا3 در بدنشان هم می شود. مثلا ماهی تیلاپیای پرورشی که امروزه طرفداران زیادی هم پیدا کرده، بر پایه ذرت است و به همین دلیل حجم امگا3 موجود در گوشت این ماهی بسیار کم است.

افزودن نظر


آخرین اخبار

اخبار پربازدید